Pàgines

2 de setembre del 2018

Records de l’empresa d’ahir


Realment les nostres organitzacions aprenen dels errors, dels encerts, de les oportunitats que vam deixar escapar i les decisions que van canviar el rumb de la companyia o que simplement van allargar la letargia en la qual deixem passar els dies? Segur que molts directius en el seu fur intern hi han reflexionat quan fan balanç de la seva trajectòria o en els moments de dubte. Quan llegeixo algun cas d’escola de negocis, sempre penso en quantes bones histories de pimes es perdran i com les aules d’empresa queden soterrades pels casos de grans companyies amb la aquiescència dels professors, entre els quals m’incloc. Malauradament tampoc les memòries d’empresaris no abunden tant com les dels polítics, artistes i famosos, i encara menys aquelles amb prou qualitat i profunditat, que destil·lin una certa autenticitat i vagin més enllà d’explicar algunes lliçons més morals que empresarials en un recorregut vital. Els fracassos només solen ser els prolegòmens de l’èxit posterior, i encara que l’autocomplaença sigui quelcom habitual en els exercicis memorístics, cal saber llegir molt bé entre línies per extreure’n autèntiques lliçons de management. 

La lògica dels temps actuals és la d’acumular informació ingent, i confiar en les noves tecnologies- amb la Intel·ligència artificial i el Big Data al capdavant- per donar ordre i coneixement rellevant per a la presa de decisions. Ara bé no estic segur que apliquem el mateix entusiasme i temps en l’aprenentatge organitzatiu, en escoltar i aprendre sobre l’art de dirigir les organitzacions. Stefan Zweig en el meravellós El Món d’ahir, afirmava que no considerava la memòria com un mecanisme que retè o perd quelcom per atzar, sinó com una força que ordena sàviament, i que de fet, tot el que oblidem ja havia estat condemnat a ser oblidat pel nostre instint. Potser per això, escoltar la historia d’un empresari explicada en primera persona, passada pel sedàs de la seva pròpia memòria tal i com l’interpreta Zweig, pot convertir-se en una experiència enormement enriquidora i estimulant en repensar com dirigir l’empresa del demà.

Article Empresarial Girona nº 44 Gener-Febrer-Març 2018