El salt endavant de l’ecosistema emprenedor català en els darrers anys és
un fet i són moltes les notícies i els indicadors que avalen aquesta afirmació.
Només cal observar els resultats d’algunes de les infraestructures de suport que
-tímidament i amb inversions relativament petites- organismes públics van fer
fa més de quinze anys, o com segueixen apareixen nous programes sota el paraigua de Catalunya Emprèn. Així
mateix algunes grans companyies catalanes creen acceleradores de start ups com
una part més de la seva estratègia de reinvenció del seu procés d’innovació. Es
multipliquen les entitats focalitzades en l’emprenedoria, amb companyies
especialitzades en valoritzar empreses de base tecnològica o espais pensats per
acollir i recolzar a emprenedors dinamitzats per múltiples actors. L’atracció
de grans companyies tecnològiques i centres d’R+D internacionals també ha estat
possible perquè disposem d’unes 2.000 start ups i 30 acceleradores en l’àrea de
Barcelona que complementen l’oferta científica excel·lent o els factors més
convencionals d’atracció d’inversions.
Ara bé, el gran repte a Catalunya i Europa és aconseguir incrementar el
número de start ups d’alt impacte en l’economia productiva. Ja que tot i que
existeixen casos d’èxit a Catalunya fruït de tots aquests anys com Fractus o Scytl,
encara hi ha camí per recórrer. Els indicadors recentment presentats en
l’informe Science, Research and
Innovation Performance of the EU-2018, ens diuen per exemple que els
unicorns (empreses que arriben a un valor de 1.000 Milions de dòlars en els
seus processos d’aixecament de capital) és molt menor en les universitats
europees que les americanes (17 front a 146) i que a 2017 als EUA hi havia 106
unicorns nous, a Xina 59 i a tota la UE només 26. El proper gran canvi de
paradigma serà el dimensionament de les nostres start ups perquè esdevinguin
les futures grans empreses catalanes les properes dècades. Invertir en emprenedoria
i en ajudar en aconseguir nous unicorns seria una de les millors inversions del
país, en un moment que algunes companyies tradicionals es venen o perden pes
davant dels processos de concentració i globalització.
Article Empresarial Girona nº46 Juliol-Agost-Setembre
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada