1.
La insuportable lleugeresa de l’ésser. Milan
Kundera. Edicions L’ull de vidre (2014, edició original 1984).
2.
Todo cuanto amé. Siri Hustvedt. Circe
Ediciones (2003)
3.
El legado de Humboldt. Saul Bellow. Penguin Random
House (2016, edició original 1973)
4.
Amor y basura. Ivan Klíma. Editorial Acantilado (2007,
edició original 1988)
5.
Dora Bruder. Patrick Modiano. Seix Barral (2016,
edició original 1997)
6.
La uruguaya. Pedro Mairal. Libros del Asteroide (2017,
edició original 2016)
7.
El día de la independencia. Richard
Ford. Anagrama (2016, edició original 1995)
8.
Canciones de amor a quemarropa. Nickolas
Butler. Libros del Asteroide (2016, edició original 2014)
9.
Patria. Fernando Aramburu. Tusquets
Editores (2016)
La broma infinita. David Foster Wallace. Penguin
Random House (2016, edició original 1999)
Kundera, Bellow i
Klima estaven a la llista de llibres pendents de fa un temps, la lectura
de El oficio, un escritor, sus colegas y sus obras de Philip
Roth m’havien generat prou curiositat per posar-los com a prioritat de l’any gràcies
a les corresponents entrevistes i converses de Roth amb als autors. Els tres
m’han entusiasmat, però el de Kundera és un autèntic plaer pel lector a cada
pàgina i que manté diversos eixos narratius en paral·lel sense defallir en cap:
les relacions sentimentals i amoroses de parella, la crítica política al
sistema comunista de la República Txeca i reflexions filosòfiques sobre el pas
del temps, la vida i amb un deix existencialista que s’entrelliga perfectament
amb l’artefacte literari. Un llibre que sembla pensat per ser subratllat i
aturar-se en les reflexions de Tomas, Teresa, Sabina i Franz constantment, amb
la veu predominant del primer que viu en la contradicció i els dubtes constants
entre el veritable amor per sobre de l’acte amorós, i com tota la resta de
personatges, no deixen de representar metàfores de la lleugeresa a la que fa
referència el títol del llibre. L’autor no abusa de la potencial carrega
filosòfica que podria alentir la fluïdesa desitjable en una novel·la, sempre la
utilitza amb prou intel·ligència perquè la reflexió acompanyi el relat, per
exemple l’etern retorn de Nietszche amb el que comença el llibre i al que en
diversos moments hi trobes recordatoris no és un pedaç, sinó que és una
provocació que trobarà connexions al llarg del llibre. Un breu paràgraf seleccionat
dels molts que s’hi poden trobar: “És
això que fa que la vida sembli sempre un esborrany. Però ni tan sols
“esborrany” és la paraula correcta, perquè un esborrany sempre és l’esbós
d’alguna cosa, la preparació d’un quadro, mentre que l’esborrany que és la
nostra vida és un esborrany de res, un esborrany sense quadro.”
Todo cuanto amé de
Siri Hustvedt ha estat una excel·lent i estimulant lectura. Reflexiona sobre
les relacions de parella, les seves dificultats i contradiccions, els alts i
baixos i les seves crisis. Construeix i dóna un especial protagonisme en la relació
entre en Leo, l’historiador d’art i Bill, un artista al que comença admirant i que
es converteix en el seu millor amic, però també les relacions amb les
respectives parelles. Té un paper fonamental el món de l’art actual, però també
la paternitat i la pèrdua dels éssers estimats. Totes elles temàtiques tractades
d’una manera exigent pel lector, amb una trama ben desenvolupada i amb
personatges molt ben definits, dinàmics i plens de febleses, als quals acabes
apreciant i sentint com pròpies cadascuna de les seves vivències, especialment
aquelles més colpidores. És una lectura estimulant intel·lectualment, complexa
en algun moment, però també carregada de satisfaccions, capaç de tornar al
lector part de l’esforç amb plaents moments, de vegades amb dosis de
sensualitat, a voltes als inferns interiors als quals la vida ens pot abocar. El
primer capítol em sembla el més rodó, del millor que he llegit darrerament,
potser alguna de les trames posteriors, amb assassinats pel mig, desvirtuen el ric
món interior que s’ha anat construint en la primera, i també la segona part. És
especialment interessant la construcció dels espais intel·lectuals i artístics dels
personatges, que els condicionen i els defineixin, de manera molt clara quan l’autora
inventa una trajectòria artística, obres d’art incloses – totes elles ben
definides i explicades- i una evolució coherent amb la psicologia de l’artista,
, o estudis acadèmics o artístics que descriuen els personatges. Una veu pròpia
i carregada de força la d’una autora que m’havia passat desapercebuda tot i (o
precisament per?) la gran admiració que tinc per Paul Auster, el seu marit al
qual està dedicada aquesta novel·la.
Quina història la de
Charlie Citrine i el gran poeta Von Humbdolt a El legado de Humbdolt! Una obra enorme, plena de talent, d’enginy,
de diàlegs carregats de sarcasme sobre el món literari i dels negocis, de les
relacions mestre-alumne, de descripció d’un món només preocupat per les aparences
i afany pels diners, amb una potència literària que et deixa baldat quan acabes
les més de sis-centes pàgines d’un dels llibres més recomanats de Bellow. Com a
seguidor de Roth s’entén l’admiració d’aquest per Bellow, tot i tenir estils
tan diferents, Roth té personatges complexes, obscurs on sovint no saps on comença
i acaba ficció i realitat; Bellow en canvi omple la novel·la de protagonistes
entranyables i carismàtics, que necessiten explicar-se contínuament amb monòlegs
que et fan entendre’ls, patir els seus sofriments, i gaudir quan les coses
semblen que els aniran bé, tot i que sempre es torcin en el darrer moment. Si
bé en els dos primers llibres de la llista és impossible no encomanar-se o
identificar-se amb algunes de les reflexions o situacions, en aquest el gaudir
és purament literari. Com no contagiar-se del clima que crea l’autor, del
sarcasme a que convida en cadascuna de les situacions que pateix Charlie fins
rebre el regal de Humboldt en les darreres pàgines del llibre? Excel·lent
llibre.
Amor
y Basura de
Klima també és una molt bona novel·la, potser hauria guanyat més lluny en el
temps de la lectura de Kundera amb la que té uns quants paral·lelismes més
enllà de que són dos autors txecs, i és aquesta probablement la raó per la qual
empal·lideix davant de la primera, ja que de manera indefectible he establert
comparacions constants amb aquesta per la similitud d’algunes de les situacions.
Amor y Basura és la història de l’escriptor
represaliat i reconvertit en escombriaire que impregna la seva rutina de reflexions
lúcides sobre la vida, les relacions sentimentals, la literatura i la seva
importància en la construcció col·lectiva d’una societat en una situació
política impossible.
He llegit dos
llibres de Patrick Modiano aquest any, En
el cafè de la joventut perduda i Dora
Bruder. El segon és el que m’ha agradat més dels dos, comparteixen la
capacitat de concentrar en moltes poques pàgines una emotivitat i la
construcció d’un espai (sentimental i físic) com pocs poden fer amb tan poc. El
París de l’autor, i el París de Dora durant l’ocupació nazi són un personatge
més de la història, ens envolta, ens acompanya i és part cabdal de la
reconstrucció dels darrers passos de la Dora. Modiano escriu sobre els carrers
on va viure, les decisions que va prendre i per la maquinària totalitària que
els asfixiava. Totes dues són excel·lents lectures, però la història de Dora
Bruder, com la de tants jueus que van patir anys infames emociona i et fa patir
de principi a fí, tot i saber el seu destí des de bon principi. M’he proposat
llegir més Modiano durant 2018.
La
uruguaya és una lectura fluïda, que amb l’aparença de
lleugeresa i simplicitat per les peripècies d’aquest argentí entrat en la quarantena
en plena crisi matrimonial immers en un viatge d’un dia a Uruguay per
retrobar-se amb la protagonista del títol destil·la temes de més profunditat,
com l’indefectible pas del temps, els somnis trencats i la diferència entre la
vida somiada i la real. El patetisme del personatge enganxa, la ironia que
utilitza l’autor i les situacions que viu et traslladen a la llatinoamerica més
divertida, canalla i també perillosa.
El
dia de la independència és la continuació de El cronista d’esports. És el recorregut vital del Frank Bascompte, carismàtic personatge creat per Ford,
que ara reconvertit en venedor immobiliari transita pels EUA dels anys 90s, amb
les seves particulars crisis sentimentals i reflexions sobre la vida adulta i
la dificultat de relacionar-nos amb la resta. Del mateix autor he llegit Dones amb homes, tres relats dels quals
el primer, que du el títol del llibre és molt recomanable.
Canciones
de amor a quemarropa que té un bon plantejament, interessants personatges,
bones històries al voltant de les relacions d’un grup d’amics d’un poblet de
Wisconsin...i que probablement decep en part per no acabar de saber conduir tot
plegat a una millor resolució de la novel·la. Construeix unes bones bases, però
el conjunt potser no està a l’alçada de l’espai entreteixit durant les primeres
pàgines. Ara bé, aquest fet no treu mèrit a una història que et trasllada a un
entorn rural, carregat de la nostàlgia i de la descripció de les bondats de la vida rural, però també
de la soledat que acompanya a tots els personatges al llarg de les seves
histories que s’entrecreuen, de vegades de manera amable, d’altres com a cops
en l’estómac.
Patria
de Fernando Aramburu és un dels llibres més venuts a Espanya i el País Basc.
Per a qualsevol interessat en el conflicte basc, en les ferides i cicatrius a
causa de ETA que es van crear en la societat i les persones que els hi va tocar
viure en primera persona un atemptat o el clima que s’hi podia viure, és un
llibre imprescindible. No és un assaig sobre el conflicte, l’autor no amaga que
pren posició a favor d’una opció. L'autor ens
presenta uns personatges- que de vegades actuen com a una certa representació d’un
clixé i en d’altres amb molta més personalitat- però que aconsegueixen
transportar-nos al país basc de no fa gaires anys. És literatura perfectament travada,
un mecanisme que funciona capítol a capítol i que et porta a voler saber més, a
continuar pàgina rere pàgina fins acabar-lo. Un bon llibre que explica una historia
que mereixia ser escoltada.
Finalment he posat
en el darrer La broma infinita de
David Foster Wallace, i es que no sabria si dir que és el desè llibre que m’ha
agradat més o no, hi ha dies que he odiat el llibre, i moments que m’han
encantat. L’acabes i tornes al principi. Confusa, estranya, complexa i
disgressora novel·la. A estones addictiva i en d’altres (massa sovint) eterna.
1.092 pàgines després i més de 100 pàgines de notes un cop acabes un llibre que
desconcerta i interessa a parts iguals. És impossible no entreveure en algun
personatge les ombres de la vida i la mort de DFW. Irregular en les trames que
no acaben de confluir enlloc, i en canvi amb algunes de les que voldries saber
més i et sents decebut quan acabes. Brillantment escrita, però no serà de les
millors novel·les que he llegit, ara bé puc assegurar que no m’ha deixat
indiferentment. He trobat a faltar més de l’humor intel·ligent que abunda en d’altres
llibres de l’autor, i si bé he acabat cansat d’alguns personatges, altres com
Gately funcionen meravellosament. Les primeres 60 i les darreres 200 pàgines,
sense cap dubte, el millor.
Dels altres llibres
que he llegit destacaria el penúltim Roth que em falta abans d’acabar tots els
seus llibres, Cuando ella era buena, primerenca
novel·la que ja apunta alguna de les característiques de l’autor però que està
lluny dels seus millors llibres. També m’ha agradat Ali Eskandarian amb Sexo, exilio y rock and roll amb una
historia sobre el protagonista real que explica la seva sorprenent trajectòria de
músic de r’n’r, i perfectament resumida
en el títol del llibre. Una historia trista, doncs, va acabar abruptament per
la mort del mateix autor assassinat a Brooklyn l’any 2013. Fes-te gran de Ben Brooks no m’ha generat l’entusiasme que ha
despertat entre el col·lectiu millenial, la nova veu de la literatura anglesa m’ha
semblat artificiosa a estones, avorrida a d’altres, irònica sempre però amb
personatges massa plans i superficials amb els quals no he pogut ni fer una
connexió sobre com es senten, ni com pensen, ni tampoc m’han semblat que
incorpori una historia prou desenvolupada com perquè mantingui prou interès. M’ha
semblat molt lluny d’algunes de les obres mestres i debuts amb els que s’ha
comparat sincerament. Finalment he gaudit molt de l’autobiografia de Robbie
Robertson, principal lletrista i guitarra de The Band, el contrapunt de la
biografia de Levon Helm que vaig llegir l’any passat, amb moments excel·lents,
especialment en la construcció de l’espectacle que va ser The Last Waltz i les
gires que van des del seu debut amb Dylan, tan criticada en el seu moment, fins
a l’èxit espectacular pocs anys més tard. Els llibres com cada any t’acompanyen,
de vegades et poden arribar a influenciar, però segur que m’han fet pensar o
simplement m’han entretingut durant moltes hores, és divertit fer balanç cada
any i recordar quins d’ells viatjaven amb mi a Singapur, la India, Polònia o
Colòmbia, o simplement em feien companyia a casa. En tot cas, estranyes
connexions cadascun d’ells amb llocs i moments del 2017.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada