2. Moby Dick. Herman Melville. Ediciones
Valdemar (2011, edició original 1851)
3. Limónov. Emmanuel Carrère. Editorial
Anagrama (2015, edició original 2011)
4. Alguien voló sobre el nido del cuco. Ken
Kesey. Editorial Anagrama (1987, edició original 1962)
5. El cronista d’esports. Richard Ford.
Editorial Columna (2015, edició original 1987)
6. Mi vida como hombre. Philip Roth.
Editorial De bolsillo (2012, edició original 1974)
7. Morir a la primavera. Ralf Rothmann. L’altra editorial (2016, edició original
2015)
8. Ponche de ácido lisérgico. Tom Wolfe. Anagrama (1997, edició original 1968)
9. Manual per a dones de fer feines. Lucia Berlin. L’altra editorial (2016,
edicions originals 1977-1999)
10. Autobiografia. Bertrand Russell. Editorial
Edhasa (1990, edició original 1967)
Aquest 2016 el vaig començar amb Franzen i és el llibre que realment més he
gaudit. Una bona historia explicada amb les habilitats ja conegudes de l’autor
de Les correccions i Llibertat, probablement no tan
aconseguit com aquest darrer però amb personatges molt ben definits i atractius, que transiten per una historia que enganxa i que sobretot sap fer encaixar
totes les peces a mesura que s’acosta al final. Una novel·la que és capaç de
parlar dels canvis recents que sacsegen al món post-wikileaks de la mà d’una jove universitària idealista o traslladar-te a la repressió comunista de l’RDA i la caiguda del mur de Berlin, tot sense que res grinyoli. Un llibre que s’acaba sense adonar-te
i on estan equilibrades les reflexions sobre les dinàmiques del món d’avui en tot allò que ens és col·lectiu, sense renunciar a les histories personals, als secrets amagats i les
decisions individuals que fan avançar el relat.
Ara bé, dir que és el que més m’ha agradat no amaga la potència i l’impacte
de Moby Dick de Melville com a lector.
Hi ha llibres dels quals pots recordar un abans i un després, i la gran
historia de la Balena blanca i del capità Ajab està entre aquests. Potser d’aquí
uns anys confondré un llibre de Franzen per un altre, però no passarà el mateix
amb aquesta historia que deixa empremta i et transporta al Pequod com un
mariner més carregat de coneixement de les pràctiques baleneres gràcies al
guiatge d’Ismael, a gaudir amb una certa estupefacció dels detalls més nimis
explicats amb tot luxe de detalls sobre els catxalots i la seva caça, fins a
extrems impensables. Sense el viatge d’aquest estiu a Islàndia on les balenes
són tan presents de ben segur que no hauria llegit un dels grans llibres
pendents, del qual t’acabes preguntant com pot funcionar com a artefacte
literari amb capítols i capítols dedicats a aspectes a priori allunyats de l’acció
principal de la novel·la i que altres escriptors no tractarien ni com a nota a
peu de pàgina. Tot el simbolisme del llibre et fa acabar pensant que qualsevol
excusa serveix per explicar el particular món de l’autor i el Leviatan és l’objecte
de fascinació que ens conduirà a reflexions sobre la naturalesa indòmita i
salvatge, la futilitat de la venjança i els grans propòsits que condueixen a
la frustració de tota una vida. És en els detalls on queda encapsulada tota la
grandesa del llibre tot i que en algun moment et desesperis quan t’expliquen la
balena com a plat culinari o l’enèsim estri imprescindible per a la seva caça. L’edició
de Valdemar és preciosa, plena de il·lustracions de Rockwell Kent.
El Limónov de Carrère és la
historia d’una vida fascinant i un personatge irrepetible que realment et fa dubtar que pugui ser real així explicada. L’autor
té una gran habilitat en teixir i lligar la seva trajectòria d’una manera
novel·lesca. Et quedes amb la sensació que és el resultat d’un treball d’artesà
que ha polit i refinat les novel·les ja publicades del propi Limónov i per convertir-ho en una mena de recopilació dels seus millors
moments, i que avança desde la
URSS a Nova York, de París a la guerra dels Balcans amb total fluïdesa.
Ford i Roth són dos autors, especialment del segon, que admiro i que no hi
ha novel·la que no en tingui un bon record. El cronista
d’esports era un llibre pendent de fa temps que relata perfectament la
crisi existencial que pateix Frank Bascombe després de la pèrdua del fill i el
fracàs del seu matrimoni amb els intents fallits –majoritàriament- per retrobar
l’equilibri vital perdut. Roth A la meva
vida com a home juga entre el que és realitat i ficció, probablement com no
havia fet en cap altre llibre amb tanta habilitat (potser a excepció de La contravida) entre la primera part que
anomena Ficcions útils i la segona, La meva veritable historia que protagonitza
un escriptor que ha escrit la primera part. On acaba i comença cadascuna, així
com la vida real de Roth, és com sempre part del plaer de llegir a l’autor que -en la meva opinió- millor sap traslladar l’autenticitat dels seus personatges en
un to de confessionari de vegades i d’autoengany en d’altres però sempre de manera apassionant.
Lucia Berlin està en totes les llistes d’èxits de l’any, té alguns contes genials, especialment m’ha agradat el que dóna nom al llibre, però també com a qualsevol recopilació de contes és irregular, i sincerament alguns m’han avorrit i d’altres en canvi m’han semblat que són perfectament assimilables amb altres grans contistes americans. Precisament d’un dels autors amb els que fan més comparacions és Carver, dels qual vaig llegir també els darrers cinc contes publicats, Si me necesitas, llámame on també el que dóna nom al llibre és una meravella. Els llibres de contes sempre tenen la dificultat en ser valorats ja que hauries de fer una llista pròpia de cadascun dels que en formen part individualment per fer una bona comparativa.
Lucia Berlin està en totes les llistes d’èxits de l’any, té alguns contes genials, especialment m’ha agradat el que dóna nom al llibre, però també com a qualsevol recopilació de contes és irregular, i sincerament alguns m’han avorrit i d’altres en canvi m’han semblat que són perfectament assimilables amb altres grans contistes americans. Precisament d’un dels autors amb els que fan més comparacions és Carver, dels qual vaig llegir també els darrers cinc contes publicats, Si me necesitas, llámame on també el que dóna nom al llibre és una meravella. Els llibres de contes sempre tenen la dificultat en ser valorats ja que hauries de fer una llista pròpia de cadascun dels que en formen part individualment per fer una bona comparativa.
El llibre de Kesey i el de Tom Wolfe estan íntimament lligats i no hauria llegit un sense l'altre. La historia
de Wolfe resseguint de manera detallada el viatge amb els bromistes que acompanyen Ken Kesey carregats
de LSD conduits per l’autobús amb Neal Cassady per l’Amèrica dels seixanta em
va portar a la novel·la més coneguda de l’escriptor. Kesey mostra la batalla
entre la llibertat i el control, entre una nova societat que vol néixer amb
nous valors i el sistema repressiu representat per l’hospital psiquiàtric. D'aquest plantejament relativament simple, emergeixen personatges carismàtics i una història que va creixent a mesura que passen les pàgines. Tots
dos m’han fet venir més ganes de llegir més llibres dels autors.
Morir a la primavera ha estat una lectura intensa, i sembla mentida que
una historia tan potent no hagués estat escrita abans per l’autor ja que
explica les viscituds del seu pare durant la segona guerra mundial i et desperta una enorme compassió sobre els
innocents en qualsevol guerra, dels que moren i dels que viuen amb tot el pes
dels morts per a la resta de la seva vida.
Finalment vaig passar-m’ho molt bé amb l’autobiografia de Bertrand Russell,
del qual havia llegit molts llibres fa anys i que té un principi esplèndid
sobre les motivacions de la seva vida, és un personatge irrepetible i un dels
meus pensadors de capçalera.
He llegit més bons llibres aquest any però triar implica deixar d’altres
fora de la llista, Hablemos de langostas de Foster
Wallace que pateix del mateix mal que totes les recopilacions i es que no tot
DFW pot brillar igual al parlar de campanyes electorals, del festival de la llagosta
de Maine o el món de la pornografia. Potser m’ha decebut una mica perquè no em
sembla a l’alçada de Algo supuestamente
divertido que no volveré a hacer o si més no, no l’he trobat tan divertit
com aquell. Em vaig comprar també l’edició
de L’aigua és això que ja havia
llegit per internet, és sensacional i si no ho heu fet llegiu-lo, ens
descobreix noves idees a cada lectura i és una de les millors reflexions sobre
l’empatia i de com ens relacionem amb el món que es poden trobar, tot això contingut en un breu discurs destinat a joves graduats universitaris.
Adiós, hasta mañana de William
Maxwell és una molt bona novel·la curta en les sempre acurades edicions dels
Libros del Asteroide. També he llegit Goodbye
Columbus primera novel·la de Roth, on encara no s’han desplegat totes les
qualitats de l’escriptor però on ja es dibuixen molts dels temes recurrents en
la seva trajectòria posterior, quelcom similar m’ha passat amb els contes de
joventut de Un lento aprendizaje de
Thomas Pynchon, estan bé però lluny del que havia llegit abans de l’escriptor.
Vaig llegir el 13,99€ de Beigbeder,
una lectura aprofitant que el tenia a mà per casa i que teòricament vol ser molt provocadora,
però sincerament no passa d’aquí. També Eros
y psique d’Apuleyo en l’edició d’Atalanta, que com molts altres clàssics i mites que han arribat fins avui tenim interioritzats però que mai havia llegit.
Finalment quatre llibres de música, el sensacional Mystery Train de Greil Marcus amb un espectacular capítol dedicat a
The Band i un divertidíssim sobre Harmonica Frank. Un llibre de l’any 1975 amb
una potència inusual que ha influït de ben segur a la manera d’escriure sobre
música com cap altre. Arribem a tres biografies, la de Levon Helm, This wheel’s on fire que podria donar
molt més de si però que et permet interioritzar en com va viure en primera persona
el bateria i cantant de The Band moments transcendentals del rock acompanyant
Bob Dylan, els primers discs o la formació inicial dels Hawks, i també el canvi
que van patir pocs anys més tard, les crisis, les rivalitats, l’amistat i la
camaraderia d’una de les millors bandes de rock de la historia. Serà divertit
llegir aviat la biografia de Robbie Robertson que s’acaba de publicar per
comparar. També he llegit el Born to run
de Bruce Springsteen que reconec que em feia mandra després d’haver llegit la que
ja havia escrit Peter Ames Carlin. La primera part amb diferència és la millor,
ara bé un excés de bonrollisme i un abús de la poètica que en les cançons s’emmotllen
tan bé però que en una autobiografia poden acabar essent carregoses fa que m’hagi
deixat una sensació agredolça. En tot cas, Bruce està en el meu top particular
de músics i per tant m’interessa el que diu, com ho diu i que li passava pel
cap en els moments clau de la seva carrera, potser també és cert que si t’agrada molt un músic
també n’esperes més. Finalment l’autobiografia de l’Elvis Costello Música infiel y tinta invisible li passa
just el contrari, musicalment m’interessa molt menys que Bruce però té l’enorme
virtut de combinar ironia, anècdotes, emoció i amor per la música en cada
pàgina amb gran habilitat. Està a més molt ben escrita, i utilitza flashbacks d’una manera molt
intel·ligent i sense que et perdis fins i tot per a lectors poc coneixedors de
l’obra, evolució, vida i miracles del músic. No incloc com altres anys llibres relacionats amb management o assajos polítics, recopil·lacions d'articles i altres lectures.
El 2017 comença amb molts llibres ja comprats i esperant per a ser
llegits, els darrers Roth que em falten, Bellow, Ford, Carver, Kundera o algun
regal com Ben Brooks. També a l'expectativa dels llibres que s’han de publicar al 2017 d’autors
als quals mai fallo com el de Paul Auster o Vila-Matas.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada