Pàgines

10 de novembre del 2016

El fracàs de la Innovació

Són molts els exemples de nous productes que no tenen l’acceptació prevista, alguns es tradueixen en greus pèrdues de diners, reputació i clients a les seves empreses. Recentment un estudi recopilava els casos més espectaculars d’innovacions fallides, tant per les forassenyades expectatives inicials com per l’impacte generat.

Potser un dels més coneguts sigui el de New Coke de l’any 1985,  una reformulació amb un gust més dolç per assemblar-se a la beguda de Pepsi que els hi guanyava terreny. Les nombroses queixes de clients que exigien un retorn a la Coca Cola clàssica i la caiguda de vendes va portar a una rectificació de la companyia. Moltes empreses guanyadores han patit fracassos, des del reproductor de Mp3 de Microsoft del 2006 que havia de ser l’alternativa de l’iPod, al telèfon de Facebook del 2013 o el d’Amazon del 2014. En d’altres casos els resultats no acompanyen previsions exagerades, com les ulleres de Google del 2014 o diversos models de vehicle elèctric que els darrers anys es presenten com l’enèsima consolidació d’un canvi rupturista en l’automoció, i que amb l’excepció de Tesla, no aconsegueixen ser una alternativa al vehicle de combustió.
Ara bé, no descartéssim que un fracàs d’avui pugui ser la plataforma per a una futura innovació exitosa amb models millorats i major acceptació social gràcies a tot allò après del que no ha funcionat. Millor fracassar innovant que simplement deixar que un negoci s’esllangueixi  per la falta d’idees, o com deia David Kelley, un dels més reconeguts innovadors: fracassa ràpidament per arribar abans a l’èxit.
Article Revista Empresarial Girona nº39. Octubre-Desembre 2016