Tant acadèmics que estudien el fenomen de la innovació com influents
responsables de companyies innovadores, com és el cas de Tom i David Kelley
d’IDEO, han defensat la bondat de la diversitat en les companyies per promoure
la creativitat. De fet, com molt bé expliquen, contractar el nou personal
afavorint una certa diversitat (de cultures, de gènere, d’edats, de
trajectòries professionals per esmentar les més evidents) és també una manera
de canviar i adaptar la cultura empresarial. Sense cap dubte tots coneixem els
exemples de composicions ben variades entre els participants en sessions de
creativitat com una manera clàssica de fomentar diversos punts de vista sobre
un mateix problema que enriquiran el resultat final.
Aquest foment de la diversitat a l’empresa em porta a pensar sobre com
fomentem aquest important actiu en les nostres trajectòries educatives,
especialment universitàries. Recordo que fa dos anys en un curs a l’Innovation
Lab de Harvard ens explicaven els equips que es configuraven per fer una
activitat transversal entre facultats, fomentant equips d’economistes, enginyers
o metges treballant junts en un projecte d’emprenedoria durant uns mesos. Seria
possible fomentar assignatures molt transversals, que traspassessin facultats
en les nostres universitats?
Existeixen competències que són desitjables en tot tipus de professionals
del futur, com és el cas de les tecnològiques, o assignatures com l’emprenedoria
que haurien de ser presents en tot tipus d’estudis. De la mateixa manera,
perquè no fomentar que els nostres alumnes de carreres tècniques o d’empresa
disposin d’una mínima formació humanística, artística i ètica a càrrec dels
nostres millors professors de lletres, o jurídica i política a càrrec de la
Facultat de Dret? Una universitat petita
com la de Girona, però també molt diversa en facultats, permetria innovacions
organitzatives, en plans d’estudi i en equips d’alt impacte entre facultats, que
cerquin aquesta diversitat i que de ben segur ens portarien a alumnes més ben
formats i preparats per a un futur professional complex i incert. I potser el
més important, ajudaria a formar els ciutadans d’una manera més oberta,
holística i multidisciplinar.
Article Revista Empresarial Girona nº40. Gener-Març. 2017
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada