Pàgines

28 de juliol del 2013

Emprenedoria: discursos i realitats

Revista Empresarial Girona nº26  Juliol-Setembre 2013

L’emprenedoria s’ha convertit en la paraula clau de tots els plans dels governs i resposta estàndard quan es parla de l’atur. És fàcil de dir per qualsevol polític i expert, en tant que traspassa la responsabilitat a l’individu, com una mena de: “espavila’t tu que nosaltres no podem ajudar-te”. Mentrestant les problemàtiques derivades de la manca de finançament i dels pocs incentius aplicables a nivell econòmic, fiscal o laboral per aquells que comencen són ben reals. Així doncs, tot i la xerrameca imperant, seguim essent un país any rere any amb molt de camí per millorar a l’hora d’ajudar les noves empreses.

Del Global Entrepreneurship Monitor del 2012 que avalua l’emprenedoria m’ha cridat l’atenció com relacionen l’elevat percentatge de fracassos en els primers anys amb la insuficient experiència i formació. Aquest darrer element em convida a una reflexió que he viscut personalment  com a coordinador del MBA de la UdG, on es desenvolupa un Pla de negoci com a part d’aquest màster de professionals que ja va per la 30ena edició. En els darrers anys he pogut veure com alguns d’aquests ex-alumnes han creat la seva pròpia empresa, des d’empreses de serveis innovadors com Novagroup o Hydroo Factories, a aquells que han implementat el que era el Pla de negoci presentat, com el cas de Firatop.com, un portal de fires a tota Espanya. Fins i tot aquest any, s’ha ajudat a dues empreses reals del Parc científic i Tecnològic de la UdG, Frogbus i Aquaeca, a realitzar un pla de negoci.

Probablement no és significatiu, però en tot cas, posar en valor una certa formació per emprendre, combinada amb  l’actitud adequada i promoure una obligada reflexió sobre quin negoci podríem tirar endavant en el marc d’uns estudis, de ben segur que ha ajudat a crear noves empreses. En un entorn on el discurs buit ens envolta per molt que hi posem el nom d’emprendre a lleis i organismes, aquestes modestes realitats aporten un punt d’optimisme.