Article Empresarial Girona. Número 37. Abril-Juny 2016
IKEA va canviar els paradigmes del sector del moble, Ryanair el transport
aeri, Amazon la distribució i el comerç, Nespresso el consum del cafè, i
podríem seguir amb més exemples en un llarg etcètera. Són els casos que ja fa
uns quants anys van representar l’emergència de nous líders, avui models de
negoci consolidats i que han modificat per sempre determinats sectors i les bases
de la seva competitivitat. Èxits empresarials que van portar moltes altres
empreses acomodades en un conjunt de regles que es donaven per sobreenteses a
la seva caiguda. En els darrers anys nous actors -en una dinàmica que no té
aturador- estan canviant altres sectors madurs, que es consideraven immunes a
la innovació, protegits gràcies a determinades barreres d’entrada a priori
inalterables, a regulacions favorables o a una posició dominant deguda a
avantatges competitius consolidats.
Algú té algun dubte que el sector de l’automoció tindrà nous protagonistes
si emergeixen els cotxes sense conductor? Què succeirà amb les empreses
elèctriques si Tesla ens allibera de la factura de la llum amb la seva nova
bateria domèstica amb energies renovables? Realment trobarem a faltar les
oficines dels bancs si empreses com Google aprofiten tot el potencial del big
data i la gestió de la informació dels internautes per oferir serveis bancaris
personalitzats a les nostres necessitats? Estem segurs que les barreres
legislatives espanyoles podran aturar a mig termini fenòmens com Uber que està
revolucionant el sector del taxi a tot el món? Apareixen models de negoci
innovadors que estan transformant a passos accelerats tots els sectors. Només
cal pensar en quins encara no han canviat prou en els darrers deu anys per
identificar les properes víctimes de la dinàmica innovadora en la que vivim
immersos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada