Universitat i innovació, una visió nord-americana.
Girona Empresarial. Número 30. Juliol-Setembre 2014
En pocs mesos he pogut visitar la
Harvard Business School a Boston, i
més concretament un espai específicament
pensat per promoure la innovació, l’Innovation
Lab, i tres universitats de les més destacades a Silicon Valley: Stanford, Berkeley i la Singularity University. És evident que
estem parlant d’universitats de referència i de ben segur fora injust establir
comparacions amb les universitats més properes, encara que només fos pels
recursos dels que disposa cadascun o l’entorn en el qual es troben. Ara bé, hi
ha algunes idees que et fan reflexionar sobre un possible camí a recórrer, fets
diferencials que podrien ajudar-nos vers un major dinamisme i a estrènyer la
relació amb el món empresarial encara que sigui amb una primera visió
superficial.
En primer lloc hi ha una enorme
voluntat de promoure i crear espais de trobada per a la multidisciplinarietat on
els diversos camps de recerca cooperin.
Les facultats de medicina amb les d’enginyeria, les escoles de negoci
amb el camp científic i tecnològic, forçar dintre d’un ordre que investigadors,
emprenedors i estudiants tinguin espais on relligar dinàmiques entre camps de
coneixement que en el dia a dia de les seves facultats difícilment es
trobarien.
Visitar un Institut de Disseny
fundat per David Kelley, responsable d’IDEO una de les empreses més innovadores
de la zona, és traslladar-te al que podria ser la seu d’una empresa real de disseny, i en cap cas tens la sensació
de trobar-te en una aula universitària. Una bona manera de trencar barreres. Així
mateix, pot resultar sorprenent la normalitat amb la que professors combinen la
seva activitat docent amb el fet de dirigir una empresa tecnològica de la zona,
i gestionen la sortida i entrada en el sistema universitari. Potser és casual,
però molts professors ens parlaven de transferència i molt pocs d’articles
publicats.
Finalment, fa pensar molt
l’estructura per promoure la transferència tecnològica. El perfil de professionals
que són responsables d’aquesta tasca a la Universitat, la metodologia que
apliquen absolutament formalitzada per crear el màxim impacte, i com acompanyen
la recerca per pensar en la seva aplicació en l’economia real en tot moment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada