21 de maig de 2017

De què parlem quan parlem d’innovació?

Manllevem el títol del llibre de contes de Raymond Carver, substituïm amor per innovació i podrem reflexionar com feia l’autor sobre com molt sovint la manera d’entendre quelcom tan complex és diferent en cada persona. Carver ens detallava en disset contes magistrals diverses visions sobre l’amor, explicitant que no hi ha una sola forma correcta d’estimar, ni de comprendre una paraula amb un significat tan ampli com inabastable. Amb la innovació en menor mesura succeeix alguna cosa similar, cada organització o expert té una recepta substancialment diferent per innovar. Dues reflexions m’han fet pensar en alguns paral·lelismes amb els contes de Carver

Primer, un estudi de McKinsey en el qual el 84% dels directius manifesten que la innovació és crítica pel seu model de negoci, però que només un 6% estan contents amb els resultats. Què entén cadascun d’ells per innovar en el seu negoci? I què n’esperaven com a resultats? Com gestionen aquest procés per causar tanta insatisfacció? Probablement donem a la paraula innovació molta importància com a mantra de les organitzacions per sobreviure -com ho fem també amb l’amor les persones-però dediquem poc temps en enfocar bé els esforços i recursos, en definitiva, en la seva gestió. 

En segon lloc un article a Forbes sobre com crear una cultura innovadora més enllà dels post-its i les sales plenes de Canvas a les parets, i com aquests elements superficialsque en el millor dels casos són una eina, en el pitjor simple impostura, de vegades substitueixen les veritables palanques de l’organització innovadora: l’alineament estratègic, les inversions en nous i transformadors projectes i els incentius als treballadors pel seu rendiment relacionat amb innovarTot plegat, m’ha fet pensar que alguns viuen en el seu particular miratge del que consideren que és la innovació o l’amorsuperficial o profund, d’alt impacte o moda passatgera.


Article Revista Empresarial Girona nº41. Abril-Juny. 2017