Michael Porter, probablement l’acadèmic més influent en gestió empresarial,
en una conferència recent explicava perquè totes les empreses necessitaven una
estratègia sobre Realitat Augmentada. La Harvard
Business Review ha fet una recopilació d’articles sobre tot el que hauria de
conèixer un directiu sobre aquesta tecnologia. L’escola de negocis del MIT
difon recurrentment recomanacions per adaptar l’estratègia al canvi de
paradigma que implicarà la intel·ligència artificial. I així podríem seguir amb
més exemples, i es que arreu del món experts adverteixen de les oportunitats- i
dels riscos de no adoptar–aquestes tecnologies en tots els sectors productius i
la profunda transformació que pot representar en les dinàmiques competitives
actuals. Pobres directius si haguessin de saber de tot, alguns ni s’atreveixen
a preguntar com els afectarà davant del vertigen que causa tot allò que
desconeixem.
De la meva experiència en el món empresarial dirigint un clúster observo com
s’han transformat les prioritats en la recerca de la majoria de sectors
productius en els darrers anys. A l’R+D sectorial de sempre, s’hi afegeix una
capa d’innovació transversal relacionada amb la Industria 4.0., amb iniciatives
en internet de les coses, realitat augmentada, bessons digitals,
ciberseguretat, ús de sistemes d’intel·ligència artificial, robòtica
col·laborativa o Impressió 3D. Tecnologies que transformen a passos accelerats els
negocis amb millores de la productivitat
impensables fa uns anys, emergeixen productes de darrera generació, s’incorporen
tecnologies per a millorar l’experiència del client o fins i tot es creen nous
models de negoci i noves cadenes de valor. Aquesta onada de revolució digital
fomenta, amb més intensitat encara, les estratègies cooperatives. És la suma d’una
dinàmica accelerada de transformació, amb noves àrees d’expertesa complexes i
amb molta incertesa en la seva aplicació junt amb un cert desconeixement o impotència en com afrontar aquest repte amb
els recursos interns. I es en aquestes circumstàncies que la innovació oberta
és part de la resposta. Millor repartir
prudentment el risc i les inversions amb socis de projectes, multiplicar la
cooperació per abastar totes aquestes noves disciplines, i fer un cert exercici
d’imprescindible modèstia: preguntant, aprenent i col·laborant dels que lideren
aquesta revolució. I es que com molt bé deia Bill Joy cofundador de Sun
Microsystems: “No importa qui siguis, algunes de les persones més intel·ligents
del món treballen per algú altre”.
Article Empresarial Girona nº49 Gener-Març 2019
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada