Una nova llista dels
llibres que he llegit al 2014 i que més m’han agradat, de més a menys.
2. Canadá. Richard Ford. Anagrama (2013. Edició
original 2012).
3. La casa de hojas. Mark Z. Danielewski. Editorial Pálido
Fuego (2013. Edició original 2000).
4. Años luz. James Salter. Ediciones Salamandra
(2013. Edició original 1975)
5. 14. Jean Echenoz. Anagrama (2014. Edició
original 2012).
6. Más afuera. Jonathan Franzen. Ediciones Salamadra
(2012).
7. Searching for the
sound. Phil Lesh. Back Bay Books
(2005)
8. El vino de la
juventud. John Fante. Anagrama (2013.
Edició original 1985).
9. La niña del pelo raro.
David Foster Wallace. Mondadori (2011.
Edició original 1989)
10. Celos. Catherine Millet. Anagrama (2010. Edició
original 2008).
Amb les dues novel·les de
James Salter llegides aquest any he completat tot el que s’ha publicat sobre l’autor
que em sembla un dels grans escriptors americans i que no em puc estar de
recomanar. El darrer llibre de Ford ha estat també una de les lectures que més
satisfacció m’han donat, tracta amb profunditat i intimitat la transició al món
adult d’un adolescent marcat pel robatori d’un banc a càrrec dels seus pares. La casa de hojas és un artefacte del que
és difícil traslladar la seva complexitat, exigència i atractiu, ple d’innovacions
formals, diverses veus contingudes en un sol llibre i una història que et
segueix donant voltes al cap un cop l’has acabat. Si teniu curiositat fullegeu-lo
en qualsevol llibreria i veureu perquè en tots els aspectes és tan original. El
llibre sobre la primera guerra mundial d’Echenoz és una manera d’excel·lent d’introduir-te
en quatre anys del conflicte a través dels ulls d’un grup de joves soldats. De
Franzen m’ha agradat molt una recopilació de textos de no ficció, alguns com un
discurs pronunciat en un acte de graduació o les paraules en l’enterrament de
Foster Wallace són sensacionals. D’aquest darrer també en destaco un llibre de
relats, tenia pendent de fa temps llegir-ne alguna cosa i en tenia molta
curiositat, tot i que no m’ha entusiasmat, potser a causa de les elevades expectatives.
De John Fante destaco el darrer llibre publicat, també un compendi de petites
histories, clarament una obra menor de l’autor que tot i lluny dels genials
llibres de Bandini resulten sempre estimulants. Amb aquest he llegit el total
de 9 llibres que s’han publicat de l’escriptor californià. També hi ha en
aquesta llista el segon llibre de Catherine Millet que complementa el primer
com un revers del mateix, amb una aproximació intel·ligent i propera als
sentiments entre una parella tan especial com la dels protagonistes. Finalment,
el llibre de Phil Lesh sobre la seva trajectòria amb la banda Grateful Dead que
sota l’explicació cronològica de la banda recorre alguns moments màgics d’amistat
i de creació musical també havia d’aparèixer en aquesta llista.
Per acabar amb algunes
lectures més del 2014, en l’àmbit musical m’ha agradat molt Waging heavy peace de Neil Young, tot i
que ja reconec que és només per a fans de la seva música i que com a
autobiografia té moltes limitacions. Ara bé, només pel capítol dedicat a Danny
Whitten, el guitarrista de Crazy Horse ja valdria la pena. En la política destacaria
les lectures del llibre de l’Arseni Gibert, Unafalsa història del PSC, Estirant el fil de Montserrat Tura i Testimoni de càrrec d’en Joaquim Nadal,
tots tres ben recomanables i complementaris. En el seu dia no el vaig llegir, De la identitat a la independència de
Xavier Rubert de Ventós prologat per Pasqual Maragall i que amb ulls d’avui també
he trobat d’una notable actualitat. Sobre innovació i especialment en el sector
serveis, imprescindible el llibre d’en Henry Chesbrough: Open Services Innovation: Rethinking Your Business to Grow and Compete
in a New Era.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada