2 de febrer de 2016

INNOGANDA. Article Empresarial Girona.

Article Empresarial Girona. Número 36. Gener-Març 2016

En un article recent a la HBR el professor Anthony Scott parla d’una tendència creixent en moltes empreses en el seu enfocament d’innovació que ell anomena “innoganda”, és a dir, la combinació de la paraula innovació i propaganda; o dit d’una altra manera, com moltes empreses fan publicitat d’una suposada capacitat innovadora d’una manera poc realista. Aquesta tendència té una variant en la qual gran part de la innovació de la companyia gira al voltant d’una suposada aproximació als emprenedors, start ups o agents que identifiquem per se com a innovadors, com una via de tapar les vergonyes de determinats directius.


Des fa molts anys, m’agrada començar les classes sobre innovació preguntant si a les empreses on treballen la innovació apareix a les seves webs, a la missió, als anuncis, als discursos dels seus caps o a les memòries anuals de les companyies. La resposta és pràcticament unànime. Tothom en parla. Tothom diu que és innovador. En molts casos la resposta afirmativa a la pregunta va acompanyada d’un escepticisme accentuat. Malauradament el problema comença quan a continuació et preguntes quants recursos o quina part del pressupost has dedicat aquest any a innovar. Quantes hores dels teus millors directius han estat invertides a desenvolupar nous negocis, productes o serveis. Qui participa realment aportant noves idees en la companyia, quins departaments o quants treballadors. Quantes idees tenim esperant una oportunitat que no arriba. En quines innovacions disruptives estàs ara mateix esmerçant esforços. Quants projectes realment transformadors has aconseguit tirar endavant. Quin retorn econòmic t’ha donat la innovació o quants nous clients t’ha permès aconseguir. O simplement pots preguntar-te quant de temps has dedicat aquesta setmana a fer alguna cosa nova. La “innoganda” pot ajudar a aconseguir nous clients o convèncer als accionistes, però sobretot no la utilitzis internament de manera frívola. El desencís que genera en l’equip serà la primera barrera que hauràs de superar quan vulguis passar de la propaganda a la innovació real.